Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Πέργαμον (Αρχαιότητα), Βωμός Διός, Γλυπτός Διάκοσμος

Συγγραφή : Παπαζαφειρίου Γιώργος (24/10/2002)

Για παραπομπή: Παπαζαφειρίου Γιώργος, «Πέργαμον (Αρχαιότητα), Βωμός Διός, Γλυπτός Διάκοσμος», 2002,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=5767>

Πέργαμον (Αρχαιότητα), Βωμός Διός, Γλυπτός Διάκοσμος (11/11/2008 v.1) Pergamon (Antiquity), Altar of Zeus, Sculpted Decoration (3/3/2011 v.1) 

ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 

αγαλματικό σύμπλεγμα, το
Σύνθεση μορφών που εφάπτονται.

βωμός, ο (Ελληνιστικοί χρόνοι)
Μνημειακό οικοδόμημα των Ελληνιστικών χρόνων. Είχε μορφή στωικού κτηρίου, εδραζόταν σε ψηλό βάθρο και κοσμούνταν συχνά με ανάγλυφο διάκοσμο. Ένδειξη ευσέβειας αλλά και επίδειξη κοσμικής εξουσίας ήταν οι κυριότεροι λόγοι ανάθεσής του.

γεισίποδας, ο
Απολήξεις των ξύλινων δοκών που προεξέχουν κάτω από το γείσο της στέγης και, κατ’ επέκταση, στα λίθινα και μαρμάρινα οικοδομήματα το γλυπτό κόσμημα που μιμείται αυτή την κατασκευαστική λεπτομέρεια.

γρύπας, ο
Μυθικό ον ανατολικής προέλευσης. Συνήθως –όχι πάντα– έχει κεφάλι και φτερά αετού, μυτερά αυτιά και σώμα λιονταριού.

ζωφόρος, η
1. (αρχιτεκτονική) Tμήμα του θριγκού πάνω από το επιστύλιο, το οποίο αποτελείται στο μεν δωρικό ρυθμό από εναλλασσόμενα τρίγλυφα και μετόπες, στο δε ιωνικό από ενιαία επιφάνεια που φέρει συνήθως ανάγλυφη διακόσμηση. 2. (ζωγραφική) Διακοσμητική οριζόντια ταινία που περιτρέχει διάφορα μέρη ενός αγγείου ή το άνω μέρος των τοίχων ενός δωματίου.

θριγκός, ο
Το τμήμα του οικοδομήματος πάνω από το επίπεδο των κιόνων. Αποτελείται από το επιστύλιο, τη ζωφόρο (ή τρίγλυφα και μετόπες στο δωρικό ρυθμό) και το γείσο.

ιωνικός ρυθμός, ο
Αρχιτεκτονικός ρυθμός που γεννήθηκε στην Ιωνία και αναπτύχθηκε στη Μικρά Ασία και τα νησιά κατά τον 6ο αι. π.Χ. Ο κίονάς του έχει σύνθετη βάση, οι ραβδώσεις του κορμού απολήγουν σε ταινία, το κιονόκρανο είναι ορθογώνιο και χαρακτηρίζεται από τις έλικες, κύριο γνώρισμα του ρυθμού. Ο θριγκός του αποτελείται από τριταινιωτό επιστύλιο, ενιαία ζωφόρο, που συχνά φέρει ανάγλυφες παραστάσεις, και γείσο. Ο ιωνικός ρυθμός χαρακτηρίζεται για τη ραδινότητα των αναλογιών του σε σχέση με το δωρικό.

κυμάτιο, το
Διακοσμητικό μέλος μιας επιφάνειας με καμπύλη διατομή. Το κυμάτιο προορίζεται να χωρίσει ή να τονίσει δύο επιφάνειες. Στην αρχιτεκτονική της Αρχαιότητας ανάλογα με τη διατομή και τη διακόσμησή τους τα κυμάτια διακρίνονται σε δωρικά, ιωνικά και λέσβια.

μετακιόνιο διάστημα, το
Το διάστημα μεταξύ δύο κιόνων.

Τρίτωνες, οι
Θαλάσσιες θεότητες που ανήκουν στην ακολουθία του Ποσειδώνα. Το επάνω μέρος του κορμού τους είναι ανδρικό, αλλά το κάτω έχει τη μορφή ψαριού. Συνήθως απεικονίζονται να φυσούν μέσα σε κοχύλια που τα χρησιμοποιούν ως σάλπιγγες.

 
 
 
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>