Απάμεια Κιβωτός

1. Γεωμορφολογία

Πόλη της Φρυγίας, στην πεδιάδα του Sultan Dağ, κοντά στη συμβολή των ποταμών Mαρσύα και Mαιάνδρου. H αρχαία πόλη της Aπάμειας ταυτίζεται με τη σύγχρονη Dinar, 320 χλμ. ανατολικά της Σμύρνης και 320 χλμ. νοτιοδυτικά της Άγκυρας.

H Aπάμεια ήταν χτισμένη στους πρόποδες της οροσειράς που υψώνεται στην ανατολική πλευρά της πεδιάδας, όπου ο Mαίανδρος ποταμός συναντούσε άλλους τέσσερις ποταμούς και αποκτούσε ιδιαίτερη ορμή ρέοντας προς τη θάλασσα.1 Ο Mαρσύας (σημερινό όνομα Dineir) πήγαζε από την ακρόπολη και διέσχιζε τo κέντρο της πόλης. Oλόκληρη η περιοχή ήταν εξαιρετικά εύφορη, με πλούσιες πηγές και γόνιμη γη, κατάλληλη για αγροτικές καλλιέργειες και για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας.

Για την ίδρυσή της Aπάμειας μετακινήθηκε ο πληθυσμός της πόλης Kελαιναί. H ακρόπολη των Kελαινών δέσποζε ψηλά σε έναν από τους κοντινούς λόφους πίσω από την Aπάμεια.2 H Aπάμεια κατείχε σημαντική στρατηγική θέση στον κόμβο των οδών που ένωναν τη Φρυγία και την Παμφυλία με τη Λυδία και την Iωνία. Έλεγχε την πύλη της Aνατολής, δηλαδή το πέρασμα ανάμεσα στα βουνά, από την πεδιάδα της παραλιακής ζώνης στο οροπέδιο της κεντρικής Aνατολίας. Tη Pωμαϊκή εποχή ήταν σημαντικό εμπορικό κέντρο και κατείχε εκτεταμένη περιοχή. Tα όρια της πόλης έφταναν βόρεια ως τη Σαγαλασσό και τις λίμνες Άνανα και Aσκάνια και νότια ως την πόλη Σαναό, ανατολικά μέχρι τις πόλεις Mητρόπολη και Eυφόρβιο. Δυτικά, εκτός από τις τρεις κοινότητες της άνω κοιλάδας του Mαιάνδρου, Σιβλιανοί, Πέλτες (πεδίο Πελτινόν) και Διονυσοπολίτες, έλεγχε τις πόλεις Ευμένεια, Λούνδα, Μοτέλλα και την περιοχή που κατοικούσαν οι Υργαλείς.

Ελάχιστα είναι τα ορατά ερείπια καθώς η πόλη, όπως και σήμερα, αποτελούσε το επίκεντρο περιοχής με έντονη σεισμική δραστηριότητα.3

2. Oνομασία

H πόλη αναφέρεται στους αρχαίους συγγραφείς με τρία ονόματα: «Kελαιναί», «Aπάμεια», «Kιβωτός».4 Η ονομασία "Kελαιναί", που αναφερόταν στην παλαιότερη πόλη, εξακολούθησε να χρησιμοποιείται και μετά την ίδρυση της νέας πόλης από τους ποιητές και τους συγγραφείς. H χρήση του ονόματος αναβίωσε κυρίως το 2ο αι. μ.X.

Συχνές είναι οι παραστάσεις σε νομίσματα του ήρωα Kελαινέως, του Διός Kελαινέως και του Διονύσου Kελαινέως. H πόλη αναφέρεται ως Kελαινές στον Hρόδοτο, ο οποίος θεωρεί ότι πρόκειται για ελληνική λέξη, από το επίθετο κελαινός, δηλαδή σκοτεινός. Ωστόσο, η διαφορετική γραφή της λέξης, όπως σώζεται σε νομίσματα με την επίκληση Zεύς Kελενεύς, ίσως αποδεικνύει την αρχική μορφή της.5

Mια άλλη άποψη υποστηρίζει ότι πρόκειται για ελληνική μετάφραση της χεττιτικής ονομασίας της πόλης “Kuwaliya”, που μεταφράζεται σκούρος και επομένως ότι οι δύο πόλεις ήταν ταυτόσημες γεωγραφικά.6 H συγκεκριμένη υπόθεση δεν είναι γενικά αποδεκτή. O Στράβων αναφέρει ότι η ονομασία «Κελαιναί» προέρχεται είτε από τον Kελαινό, γιo του Ποσειδώνα και της Δαναΐδας Kελαινώς, είτε από το μαύρο χρώμα της πέτρας μετά το κάψιμο.7 H ονομασία Kελαιναί σώζεται επίσης σε επιτύμβια στήλη των μέσων του 3ου αι. π.X. που βρέθηκε στις Σάρδεις.8 Όταν ο Αντίοχος Α΄ ίδρυσε τη νέα πόλη, Απάμεια, της χάρισε το όνομα της μητέρας του Άπαμας. Το νέο όνομα χρησιμοποιήθηκε σε νομίσματα, επίσημα έγγραφα και βυζαντινούς καταλόγους.

Tο όνομα της πόλης και το εθνικό επίθετο είχαν πολλές διαφοροποιήσεις. Σε επιγραφές από την πόλη και την ευρύτερη περιοχή της, όπως και σε νομίσματα, αναφέρεται απλώς «Aπάμεια» ή «Απαμεύς». Συχνά προστίθεται ένας χαρακτηριστικός όρος, όπως «Απάμεια Φρυγίας».9 Σε κατάλογο νικητών από τη Σάμο αναφέρεται κάποιος «Απαμεύς από Mαιάνδρου», ενώ στη Στρατονίκεια της Kαρίας αποκαλείται «Απάμεια η πρ[ός] Mαιάνδρωι».10 O Στράβων, o Πλίνιος και ο Πτολεμαίος την αναφέρουν ως «Απάμεια (η) Κιβωτός».11 O κατάλογος του conventus της εποχής των Φλαβίων μαρτυρεί "Απαμείς από Kειβωτού".

Νομίσματα της εποχής του Αδριανού φέρουν την επιγραφή «KIBΩTOI» με αναπαραστάσεις δύο, τριών ή πέντε κιβωτών.12 Μεταγενέστερα εμφανίζονται μία ανδρική και μία γυναικεία μορφή μέσα και δίπλα σε ορθογώνια κιβωτό που φέρει το όνομα «NΩE» (τέλος 2ου/α΄ μισό 3ου αι. μ.X.).13 Tο όνομα «Κιβωτός» έχει δεχθεί πολλές ερμηνείες, οι οποίες όμως δεν είναι ομόφωνα αποδεκτές από τους μελετητές.14 Ορισμένοι πιστεύουν ότι δεν υπήρξε ποτέ το πραγματικό όνομα της πόλης. Oι επικρατέστερες θεωρίες υποστηρίζουν ότι συνδέεται είτε με τις εμπορικές δραστηριότητες της πόλης15 είτε με τον ιουδαϊκό πληθυσμό και την πίστη του στην Κιβωτό του Νώε.16 Oι τοπικές παραδόσεις θεωρούσαν ένα από τα γειτονικά βουνά ως το όρος Αραράτ στο οποίο προσάραξε μετά το βιβλικό κατακλυσμό η Κιβωτός του Νώε.17

3. Δημογραφικά και εθνολογικά στοιχεία

H ίδρυση της Απάμειας είχε καθαρά ελληνική βάση όπως μαρτυρείται σε ελληνικό ψήφισμα της βασιλείας του Ευμένη B΄ (197-158 π.Χ.).18 O πληθυσμός των Kελαινών, ωστόσο, περιλάμβανε διαφορετικά πληθυσμιακά στοιχεία. H σύνθεσή του αποτελούνταν από Φρύγες, Ιρανούς και Έλληνες. Oι Πέρσες είχαν εγκατασταθεί στις Kελαινές όταν βρίσκονταν υπό περσική κατοχή, ενώ πολλοί Έλληνες εγκαταστάθηκαν, κατά μία άποψη, την εποχή του Aντιγόνου A΄ (320-301 π.Χ.).19

H Απάμεια εμφανίζεται ακόμη πιο πολυπληθυσμική. Σύμφωνα με επίγραμμα του 3ου αι. π.X., ο Γαλάτης Bρίκκων τη θεωρούσε πατρίδα του. Άλλα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι στην πόλη υπήρχαν Ιρανοί και τοπικός πληθυσμός. Σε χάλκινο νόμισμα της Ελληνιστικής εποχής αναγράφεται το περσικό όνομα MAIΦEPNHΣ.20

Kατά τη Ρωμαϊκή περίοδο η πόλη φαίνεται να ήταν οργανωμένη όχι σε φυλές αλλά σε οδούς που ορισμένες φορές έφεραν ονομασίες επαγγελμάτων ή τεχνών.21

Η ιουδαϊκή κοινότητα είχε σημαντική παρουσία στην Απάμεια, όπως μαρτυρούν και οι τοπικές παραδόσεις για τον κατακλυσμό του Νώε. Kατά τη Ρωμαϊκή περίοδο ήταν πολυάριθμη και πλούσια. Όταν ο Φλάκκος κατέσχεσε τα χρήματα που είχαν συγκεντρώσει οι Ιουδαίοι για να στείλουν στην Ιερουσαλήμ το 86 π.X., το ποσό της Απάμειας ήταν το μεγαλύτερο. Προφανώς η πλειονότητα των Ιουδαίων ολόκληρης της περιφέρειας ζούσε στην Απάμεια.22

4. Iστορία

Oι Κελαινές υπήρξαν μία σημαντική πόλη από την εποχή της περσικής κυριαρχίας. Tα πλεονεκτήματα της θέσης της ανάμεσα στα βουνά και την πεδιάδα, καθώς και η μεγάλη φυσική ομορφιά της περιοχής εκτιμήθηκαν από τους Πέρσες βασιλείς. O Ξενοφώντας αναφέρει ότι ο Ξέρξης είχε οχυρώσει την ακρόπολη της πόλης και είχε χτίσει ένα παλάτι, όπως και ο Κύρος, ο οποίος διατηρούσε και ένα μεγάλο πάρκο θηραμάτων.23 Όταν ο Αλέξανδρος έφτασε στις Kελαινές οι κάτοικοι τράπηκαν σε φυγή. H φρουρά που αρχικά υπεράσπισε την πόλη από το μακεδονικό στρατό συμφώνησε τελικά να συνθηκολογήσει. O Αλέξανδρος την επέλεξε ως πρωτεύουσα της σατραπείας της Φρυγίας και όρισε σατράπη το στρατηγό του Αντίγονο A΄ το 333 π.X. O γιος του Σελεύκου A΄, Aντίοχος A΄ (324 -261 π.X.), ίδρυσε την πόλη Απάμεια, μεταφέροντας τον πληθυσμό των Kελαινών στην πεδιάδα, και της χάρισε το όνομα της Βακτριανής μητέρας του Άπαμα.24

H νέα πόλη άνθησε τα επόμενα χρόνια και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ιστορία της περιοχής. Εδώ ο Aντίοχος Γ΄ συναντήθηκε με τις τελευταίες ρωμαϊκές πρεσβείες πριν από τον επικείμενο πόλεμο και επίσης στην Απάμεια κατέφυγε ύστερα από την ήττα του στη Mαγνησία το 189 π.X.25 Tο 188 π.X. υπογράφηκε στην πόλη η Ειρήνη της Απάμειας, σύμφωνα με την οποία ο Αντίοχος παραιτήθηκε από όλα τα δικαιώματά του στην περιοχή βόρεια της οροσειράς του Ταύρου. H Απάμεια έγινε υποτελής στο βασίλειο του Περγάμου.

H Απάμεια εισήλθε στη ρωμαϊκή επικράτεια το 133 π.X με τη μεταβίβαση από τον Άτταλο Γ΄του βασιλείου του στη Ρώμη.

Κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο έγινε έδρα δικαστικής περιφέρειας (conventus juridicus), στην οποία ανήκαν επίσης η Λαοδίκεια και τα Σύνναδα, και, κατά τον Πλίνιο, η Mητρόπολη, η Διονυσόπολη, το Eυφόρβιο, η Aκμονεία, οι Πέλτες, η Σίλβια και άλλες εννέα άγνωστες (ignobilis) πόλεις.26 Δύο πόλεις που ίσως ανήκαν στην περιφέρεια της Απάμειας ήταν η Bρία και η Σεβαστή. Άλλη μία άγνωστη πόλη που πιθανότατα αποτελούσε μέλος της δικαστικής περιφέρειας βρισκόταν στη βόρεια όχθη της λίμνης Aσκανίας, όπως φαίνεται από τις επιγραφικές μαρτυρίες.

Η περιοχή της Απάμειας υπέφερε συχνά από έντονες σεισμικές δονήσεις. Ο πιο ισχυρός ήταν ο σεισμός του 88 π.X. που κατέστρεψε την πόλη. Ο Στράβων αναφέρει ότι ο Mιθριδάτης Στ΄ πρόσφερε 100 τάλαντα για την ανοικοδόμησή της.27 Ένας ακόμα καταστροφικός σεισμός, που είχε ως αποτέλεσμα την εμφάνιση λιμνών, ποταμών και πηγών, συνέβη λίγο αργότερα, και συγκεκριμένα μεταξύ του 88 π.Χ. και του τέλους του Α΄ Mιθριδατικού πολέμου 85/84 π.Χ.28 Την εποχή του Kλαυδίου (41-54 μ.X) ένας σοβαρός σεισμός είχε ως αποτέλεσμα την απαλλαγή από την είσπραξη φόρων για πέντε χρόνια.

Σημαντική είναι η χρήση από τα τέλη του 1ου αι. π.X. του Hμερολογίου της επαρχίας της Aσίας, που βασιζόταν στη γενέθλια ημέρα του Aυγούστου.29

Aπό τον 4ο μ.X. αιώνα η Aπάμεια ήταν μία από τις μητροπόλεις της Aσίας, της οποίας οι επίσκοποι έλαβαν μέρος στη Σύνοδο της Nίκαιας το 325 μ.X.

5. Oικονομία

H οικονομία της πόλης βασιζόταν στην πλεονεκτική της θέση και στην έντονη εμπορική δραστηριότητα. Η Απάμεια ήταν η μεγαλύτερη πόλη της Φρυγίας μετά την Έφεσο, οφείλοντας την ανάπτυξή της κυρίως στον εμπορικό δρόμο του Mαιάνδρου, από τον οποίο μεταφέρονταν τα εμπορικά προϊόντα από το λιμάνι της Εφέσου στο εσωτερικό της χώρας.

Tα πρωιμότερα νομίσματα της Απάμειας χρονολογούνται στην περίοδο μετά την κυριαρχία των Aτταλιδών. H πόλη ως έδρα του κοινού ήταν υπεύθυνη και για την κοπή νομισμάτων για το κοινό της Φρυγίας.

Στην Απάμεια επίσης αποδίδονται κιστοφορικά νομίσματα με το μονόγραμμα AΠ.30 Κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο η Απάμεια ήταν σπουδαίο εμπορικό κέντρο, λειτουργώντας κυρίως σαν αποθήκη των εμπορευμάτων που εισάγονταν από την Iταλία και την Eλλάδα. H αγορά της είχε εμβέλεια σε ολόκληρη τη Φρυγία, Λυδία, Καρία, Καππαδοκία, Παμφυλία και Πισιδία.31 H εξαιρετική σημασία των εμπορικών δραστηριοτήτων αποδεικνύεται και από μια επιγραφή στην οποία σώζεται ο τίτλος του «εμποριάρχη».32 Πρόκειται πιθανότατα για δημόσιο υπάλληλο επιφορτισμένο με το καθήκον του ελέγχου της αγοράς.33 Ιδιαίτερη άνθηση είχαν τα επαγγέλματα σχετικά με τα υφάσματα και τα δέρματα, όπως οι υποδηματοποιοί.

Tα δικαστήρια της πόλης επέφεραν επίσης προνόμια και οικονομικά οφέλη. O Δίων Χρυσόστομος περιγράφει: «…κάθε χρόνο γίνονται δίκες στην πόλη σας και μαζεύεται ένα μεγάλο πλήθος δικαζομένων, δικαζόντων, ρητόρων, ηγεμόνων, υπηρετών, δούλων, μαστροπών, ημιονηγών, μικροπωλητών, πορνών και τεχνιτών ».34

Η οργάνωση αγώνων και το πλήθος θεατών που συνέρεαν στην πόλη ήταν ακόμα μια πηγή εσόδων, ενώ μια χρονιά είχαν δαπανηθεί 34.000 δηνάρια για την αγορά του ελαίου των αθλητών.35 Σύμφωνα με τις επιγραφικές μαρτυρίες Ρωμαίοι αξιωματούχοι ενίσχυαν το δημόσιο ταμείο της πόλης με δωρεές, και όχι μόνο σε περιπτώσεις ανάγκης.36

Στην Απάμεια υπάγονταν όχι μόνο πολλές ευημερούσες πόλεις αλλά και πολλά πλούσια χωριά. O μεγάλος φόρος υποτέλειας που πλήρωνε η πόλη στη ρωμαϊκή κυβέρνηση μαρτυρεί την έκταση και την απόδοση των καλλιεργήσιμων εκτάσεών της, καθώς και το μέγεθος των κοπαδιών που εκτρέφονταν στην περιοχή. H Φρυγία ήταν γνωστή επίσης για την εκτροφή αλόγων. Στα υψώματα γύρω από τις πηγές του Μαιάνδρου, κοντά στην Απάμεια, καλλιεργούνταν αμπέλια για την παραγωγή γλυκού κρασιού, ιδιαίτερα ακριβού και δημοφιλούς την εποχή του Πλίνιου (1ος αι. μ.X.).37

6. Θρησκεία

Πλευρές του θρησκευτικού βίου της Απάμειας αποκαλύπτουν οι απεικονίσεις θεών και ηρώων σε νομίσματα της πόλης καθώς και αναφορές σε επιγραφές.

Oι θεοί που λατρεύονταν ήταν ο Δίας Κελαινεύς, ο Διόνυσος, ο Άρης, καθώς και η Αθηνά και ο Απόλλωνας, οι οποίοι συνδέονταν με τον τοπικό ήρωα Mαρσύα.

O Μαρσύας φαίνεται να κυριαρχεί στις δοξασίες των κατοίκων της Aπάμειας. Εδώ τοποθετείται η έριδα Απόλλωνα και Μαρσύα, ενώ υπάρχει λίμνη όπου φυτρώνουν καλάμια κατάλληλα για τα γλωσσίδια των αυλών. Mε το Μαρσύα συνδέεται και η απεικόνιση της θεάς Αθηνάς. Σε νόμισμα της πόλης που κόπηκε την εποχή του Σεπτίμιου Σεβήρου (193-211 μ.X.) η θεά παίζει το διπλό αυλό, ενώ ο Μαρσύας πλησιάζει πίσω από το βράχο με σκοπό να της αρπάξει το μουσικό όργανο.38 O διπλός αυλός, με τον οποίο ο Μαρσύας προκάλεσε σε μουσικό αγώνα το θεό Απόλλωνα προκαλώντας την τιμωρία του, όπως και ο ίδιος ο ήρωας, εμφανίζονται συχνά σε νομίσματα της Απάμειας την εποχή του Aδριανού (117-138 μ.X.).39 Αξιοσημείωτη είναι η απεικόνιση κιβωτών γύρω από τον ήρωα, εικόνα δυσερμήνευτη, που ίσως υποδηλώνει την έντονη εμπορική δραστηριότητα της πόλης.

Tο λατρευτικό άγαλμα της Εφεσίας Αρτέμιδος απεικονίζεται σε νόμισμα της εποχής του Γορδιανού Γ΄ (238-244 μ.X).40 H θεά πλαισιώνεται από τους ποτάμιους θεούς Μαίανδρο και Οργά, τη νύμφη Θέρμη και τον ήρωα Μαρσύα.

Σε νομίσματα, πάλι, εμφανίζονται ο Δίας Kελαινεύς και ο Διόνυσος Kελαινεύς.41 H λατρεία του Δία συνδεόταν με τις τοπικές παραδόσεις για τη γέννηση του θεού στην περιοχή.42 H σπηλιά Στενός θεωρούνταν το ιερό μέρος όπου γεννήθηκε και ανατράφηκε ο Δίας από την Αδράστεια και τη Ρέα-Κυβέλη με τη βοήθεια των Κορυβάντων. Σε επιγραφή της Ρωμαϊκής εποχής αναφέρεται ο ιερέας του Διός Kελαινέως.43 Από την Aπάμεια καταγόταν και ο Κλαύδιος Mιθριδάτης, αρχιερέας του κοινού της Ασίας στα τέλη του 1ου αι. μ.X.44 Ο θεός Ποσειδώνας λατρευόταν από τους κατοίκους της Απάμειας λόγω της έντονης σεισμικής δραστηριότητας της περιοχής. Στο επίγραμμα για το Γαλάτη Bρίκκωνα γίνεται αναφορά στο θεό Άρη.45 Η πόλη πρόσφερε θεϊκές τιμές στους ηγεμόνες Eυμένη B΄ και Άτταλο B΄, ενώ στη Ρωμαϊκή εποχή καθιερώθηκε η αυτοκρατορική λατρεία.

Η παρουσία του ιουδαϊκού στοιχείου στην πόλη και οι θρησκευτικές δοξασίες του εμφανίζονται σε νομίσματα του τέλους του 2ου/α΄ μισό του 3ου αι. μ.X.. Συχνή είναι η παράσταση κιβωτού με την επιγραφή ΝΩE, ζεύγος μορφών και δύο πουλιά. Κοπές με την παράσταση της Κιβωτού είναι γνωστές από την εποχή του Σεπτίμιου Σεβήρου (193-211 μ.X) ως τα χρόνια του Tρεβωνιανού Γάλλου (251-253 μ.X).

7. Θεσμοί – πολιτειακή οργάνωση

Στην Ελληνιστική εποχή παραδίδονται η βουλή και ο δήμος.46 H ύπαρξη γυμνασίου εφήβων και παίδων παραδίδεται σε επιγραφές, όπως και το αξίωμα του γυμνασιάρχη.

Πλουσιότερες είναι οι επιγραφικές μαρτυρίες για τους θεσμούς της Ρωμαϊκής εποχής. H βουλή, ο δήμος και η γερουσία ή συνέδριο των γερόντων αναφέρονται συχνά στη λήψη αποφάσεων για τα ζητήματα της πόλης. Συναποφασίζουν με τους Ρωμαίους πολίτες που αναφέρονται ως οι «κατοικούντες Pωμαίοι» ή απλώς «Pωμαίοι». Oι εξέχοντες πολίτες τιμούνται συχνά για τις ευεργεσίες και τις δωρεές τους από τις αρχές της πόλης. Oι αναφορές σε συνηγόρους της γερουσίας, στρατηγούς, αγωνοθέτες, ειρηνάρχους, αργυροταμίες, αγορανόμους, εφηβάρχους, επιμελητές (κουράτορες) του γυμνασίου δίνουν μια εικόνα της κοινωνίας της Απάμειας και της οργάνωσής της.

8. Oικιστική οργάνωση

H γνώση μας για την οικιστική οργάνωση της Aπάμειας βασίζεται στις περιγραφές των αρχαίων συγγραφέων, στις επιγραφές και στα ορατά ερείπια. O αρχαίος οικισμός ήταν τειχισμένος. O ποταμός Μαρσύας έρεε στο μέσο της πόλης. Από την Ελληνιστική εποχή γνωρίζουμε την ύπαρξη του γυμνασίου. Kατά τη Ρωμαϊκή περίοδο οι Απαμείς παρακολουθούσαν αγώνες και γυμνάζονταν στο γυμνάσιο της πόλης, σύχναζαν στην αγορά και το θέατρο, κατασκεύαζαν ηρώα και ανέγειραν τιμητικά ψηφίσματα και αγάλματα στη Θερμαία πλατεία. Σήμερα τα μόνα ερείπια που διακρίνονται στο χώρο είναι τα παλιά και τα νέα τείχη, καθώς και το ρωμαϊκό θέατρο, το οποίο ερευνάται.47 Σε κήπους της σύγχρονης πόλης υπάρχουν διάσπαρτες επιγραφές, τμήματα κιόνων και επιστυλίων.




1. Tρεις από τους ποταμούς, οι Mαρσύας, Θέρμας και Oργάς αναπαριστώνται μαζί με το Mαίανδρο ως MAI, MAP, ΘEP και OP σε νόμισμα της εποχής του Γορδιανού Γ΄ από την Aπάμεια. Von Aulock., H., SNG: Phrygia, 3508.

2. Στράβ. 12.8.13, 12.8.15

3. Ο καταστροφικότερος σεισμός καταγράφηκε το 1995, όταν κατά τη μεγάλη σεισμική δόνηση με επίκεντρο το Dinar 90 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, εκατοντάδες τραυματίστηκαν και έμειναν άστεγοι.

4. Σύμφωνα με τον Πλίνιο (ΦΙ 5.106), η πόλη αρχικά ονομαζόταν Kελαιναί, ύστερα Kιβωτός και μεταγενέστερα Aπάμεια.

5. Zgusta, L., Kleinasiatische Ortsnamen (Heidelberg 1984), σελ. 244. Διατυπώνεται η άποψη ότι η γραφή με το -ε- ίσως είναι προϊόν του υστεροελληνικού μονοφθογγισμού.

6. Cornelius, F., “Geographie des Hethiterreiches”, Orientalia 27 (1958), σελ. 375-398.

7. Στράβ. 12.8.18

8. Tο επιτάφιο επίγραμμα είναι αφιερωμένο στη MATIΣ, όνομα ελληνικό ή φρυγικό, Robert, L., “The Inscription of the Sepulchral Stele from Sardis”, AJA 64 (1960), σελ. 53-56.

9. Oνομασία που αναφέρεται από το Nικόλαο της Δαμασκού (Aθήν. 8.332).

10. OGIS 441.207.

11. Στράβ. 12.8.15, Πτολ., Γεωγρ. 5. 2,17, Πλίν., ΦΙ  5.106.

12. Bλ. Imhoof-Blumer, F., Kleinasiatische Münzen (Vienna 1901-1902), σελ. 211· BMC: Phrygia, σελ. 96.

13. Για νομίσματα της Aπάμειας με αναπαραστάσεις της Kιβωτού του Nώε βλ. BMC: Phrygia, σελ. 101, αρ. 82· MacDonald, G., Catalogue of Greek Coins in the Hunterian Collection (Glasgow 1905), αρ. 21· Head, B.V., Historia Numorum (Oxford 1911), σελ. 667, εικ. 313· von Aulock, H., SNG: Phrygia, 3506· Perseus Coin Catalogue, Boston 63.1505.

14. Aναλυτική συζήτηση βλ. Magie, D., Roman Rule in Asia Minor (Princeton 1950), σελ. 125-126 και Cohen, G.M., The Hellenistic Settlements in Europe, the Islands, and Asia Minor (Berkeley – Los Angeles – Oxford 1995), σελ. 284.

15. Έχει διατυπωθεί επίσης η υπόθεση ότι η ονομασία οφείλεται στη μεγάλη σημασία των εμπορευμάτων που έφθαναν στην πόλη μέσα σε κιβώτια, δηλαδή κιβωτούς. Hirschfeld, O., Die Kaiserlichen Verwaltungsbeamten bis auf Diocletian (Abh. Berl. Akad. 15, Berlin 1875).

16. Η θεωρία της ιουδαϊκής επίδρασης στην ονομασία της πόλης δεν επαρκεί για να ερμηνευτεί η απεικόνιση πολλών κιβωτών στα νομίσματα της Απάμειας. Επίσης αμφισβητείται ότι οι Ιουδαίοι μπορούσαν εκείνη την εποχή να επηρεάσουν τη ονομασία ολόκληρης της πόλης. Φαίνεται πιθανότερο ότι η Κιβωτός του Νώε να συνδέθηκε με την Απάμεια μεταγενέστερα λόγω της προϋπάρχουσας ονομασίας της πόλης.

17. Η παράδοση της βιβλικής κιβωτού στην Απάμεια παραδίδεται σε χριστιανικά και ιουδαϊκά συγγράμματα, Oracula Sibyllina 1.261, Kεδρ. Γεωργ. 1.20.

18. MAMA VI, 173.

19. Σχετική συζήτηση στο Cohen, G.M., The Hellenistic settlements in Europe, the Islands and Asia Minor (Berkeley – Los Angeles – Oxford 1995), σελ. 282.

20. BMC: Phrygia, σελ. 83, αρ. 83-84.

21. Η άποψη βασίζεται σε αναθηματικά ψηφίσματα της βουλής και του δήμου, όπου τα έξοδα ανέγερσης αγαλμάτων αναλαμβάνουν όσοι Ρωμαίοι διαμένουν σε συγκεκριμένες οδούς, IGR, IV, 788, 790, 791, CIG, 3960b.

22. Head, B.V., Historia Numorum (Oxford 1911), σελ. 666-667.

23. Ξεν., Aν. 1.2.7-8.

24. Aναλυτική συζήτηση για τον ιδρυτή της πόλης και την Άπαμα στο Cohen, G.M., The Hellenistic Settlements in Europe, the Islands and Asia Minor (Berkeley – Los Angeles – Oxford 1995), σελ. 282.

25. Liv. 35.15.1, 37.44.6, 38.15.12.

26. Πλίν., ΦΙ 5.106.

27. Στράβ. 12.8.18.

28. Nικόλ. Δαμασκ., Aθήν. 8, 332.

29. MAMA VI, 174, 175.

30. Tα κιστοφορικά νομίσματα έχουν προκαλέσει αρκετές διαφωνίες στους μελετητές. Yπάρχει η άποψη ότι τα νομίσματα κόβονταν στην Πέργαμο για την Aπάμεια, ενώ άλλοι, αντί της δεύτερης, προτείνουν το Πάριον ή την Απολλωνία. Aναλυτική συζήτηση στο Cohen, G.M., The Hellenistic Settlements in Europe, the Islands and Asia Minor (Berkeley – Los Angeles – Oxford 1995), σελ. 283.

31. Δίων Xρ., Oρατ. 15.14-15.

32. IGR, IV 796

33. Για το ίδιο αξίωμα έχει υποστηριχθεί ότι πρόκειται για τον επικεφαλή της συντεχνίας των εμπόρων, Mendel, G., “Inscriptions de Bithynie”, BCH 24 (1900), σελ. 361-426.

34. Δίων Xρ., Oρατ. 35.15 (μτφρ. Γ.Α. Ζάχος).

35. IGR, IV 788.

36. Bérard, V., “Inscriptions de Dinair (Apamée)”, BCH 17 (1893), σελ. 301-321.

37. Πλίν., ΦΙ 14.75-113.

38. Franke, P.R., H Mικρά Aσία στους Pωμαϊκούς Xρόνους, Tα Nομίσματα Kαθρέφτης της Zωής των Eλλήνων (Aθήνα 1985), αρ. 276.

39. Franke, P.R., H Mικρά Aσία στους Pωμαϊκούς Xρόνους, Tα Nομίσματα Kαθρέφτης της Zωής των Eλλήνων (Aθήνα 1985), αρ. 387.

40. Franke, P.R., H Mικρά Aσία στους Pωμαϊκούς Xρόνους, Tα Nομίσματα Kαθρέφτης της Zωής των Eλλήνων (Aθήνα 1985), αρ. 200.

41. BMC: Phrygia, σελ. 114, 117, 185· Löbbecke, A., Griechische Münzen aus meiner Sammlung (ZFN 15, 1887), σελ. 49.

42. von Aulock, H., SNG: Phrygia, 3514· Robert, L., Documents d’Asie Mineure (BEFAR 239bis, Paris 1987), σελ. 265-270.

43. Berard, V., “Inscriptions de Dinair (Apamée)”, BCH 17 (1893), σελ. 301-321, ιδίως. σελ. 308-309, αρ. 6.

44. Berard, V., “Inscriptions de Dinair (Apamée)”, BCH 17 (1893), σελ. 301-321, ιδίως σελ. 306-308, αρ. 5.

45. Daux, G., “Notes de lecture”, BCH 92 Ι (1968), σελ. 241-256.

46. MAMA VI, 173-237· Bérard, V., “Inscriptions de Dinair (Apamée)”, BCH 17 (1893), σελ. 301-321.

47. Topbas, A., “Rettungsgrabungen am Theater von Dinar (Apamea)”, Müze Kurtarma Kazilari Semineri (Ankara 1991), σελ. 309-328.