Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

School of Nikephoros Blemmydes in Nicaea

Συγγραφή : Katsiampoura Yanna (31/5/2003)
Μετάφραση : , Koutras Nikolaos

Για παραπομπή: Katsiampoura Yanna, "School of Nikephoros Blemmydes in Nicaea",
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=10369>

Σχολή ανωτέρων σπουδών Νικηφόρου Βλεμμύδη στη Νίκαια (15/2/2011 v.1) School of Nikephoros Blemmydes in Nicaea (3/9/2011 v.1) 

ΓΛΩΣΣΑΡΙΟ

 

liberal arts
Secular or classical education, as opposed to ecclesiastical education.

litra (lat. libra)
A unit of weigth varying according to size. The most common was the "logarike litra", established at the time of cosntantine I in 309-310 as the basis of the monetary system. It was estimated as weighing ca. 324 or 319 g and was divides into 72 golden coins (solidi). One hundred litrai made a kentenarion.

metochion
In the Byzantine period, metochion meant the estate that was conceded to a monastery for income purposes and operated as its dependency. Usually the metochia were located far from the monastery to which they belonged and included various structures, such as churches, hospices etc.

quadrivium
The quadrivium comprised the four mathematical subjects (arithmetic, geometry, music and astronomy) that were taught as a necessary part of higher education in Byzantium.

typikon
Foundation document of a monastery compiling the rules regarding its administrative organization and liturgic rituals, as well as the comportment inside a cenobitic monastery. The monastic typika could also include the biography (vita) of the monastery founder along with a catalogue of the movable or immovable property of the monastery. They constitute an important source for the study of the monastic life, while at the same time they shed light on many aspects of the Byzantine society. The liturgical typika were calendars with instructions for each day’s services, liturgical books with rules arranging the celebration rituals.

 
 
 
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>