1. Τόπος ή περιοχή στα σύνορα της Λυκαονίας. Δεν είναι γνωστή η ακριβής τοποθεσία. Το τοπωνύμιο μαρτυρείται στο Βίο του Αγίου Ευθυμίου και αναφέρεται ως πατρίδα του. Πιθανόν το Ουζάρα προέρχεται από το Ουσάδ. Βλ. Pargoire, J., “Saint Eutyme et Jean de Sardes”, Échos d'Orient 5 (1901), σελ. 157, και Gouillard, J., “Une oeuvre inédite du patriarche Méthode: La vie d’Euthyme de Sardes”, Byzantinische Zeitschrift 53 (1960), σελ. 41. 2. Θεωρείται ο σημαντικότερος θεολόγος του 7ου αιώνα (580-662), ο οποίος καταπολέμησε το μονοθελητισμό. 3. Το ακρωτήριο Ακρίτας είναι γνωστό και με την ονομασία Κάβος Ακρίτας, σήμερα Tuzla burnu. 4. Η πραγματεία έχει διασωθεί στον κώδικα Ambrosianus E 9, φύλ. 125-127. Για τη έκδοσή της βλ. Darrouzès, J., “Documents inédits d’ecclésiologie Byzantine”, Archives de l'Orient Chretien 10 (1966), σελ. 108-115 (δημοσίευση του έργου του επ. Ευθυμίου: Ότι ου χρη τους χειροτονούντες <...> – Sur les elections episcopales). 5. Πρβλ. Laurent, V., Le Corpus des Scéaux de l’ Empire Byzantin 5/2: L'Eglise (Paris 1965), αρ. 1.607, σελ. 438-440, καθώς επίσης Zacos, G. – Veglery, A., Byzantine Lead Seals 1/2 (Basel 1972), αρ. 1.332, σελ. 814. 6. Για την έκδοση του Βίου Ευθυμίου Σάρδεων βλ. Papadakis, A., “The Unpublished Life of Euthymius of Sardie: Bodleianus Laudianus Graecus 69”, Traditio 26 (1970), σελ. 63-89. Για τη μετάφραση του κειμένου στα γαλλικά βλ. Gouillard, J., “La Vie d'Euthyme de Sardes (+831), une oeuvre du patriarche Methode", Travaux et Memoires 10 (1987), σελ. 1-101. 7. Κώδ. 88, φύλ. 227v-252v. 8. Το κείμενο του εγκωμίου διασώζεται αποσπασματικά σε χειρόγραφο του 11ου αιώνα και εμπεριέχεται στον κώδικα Oxon. Bodl. Laud 69, φύλ. 306v-324. 9. Πρβλ. Ακολουθίες του Αγίου Ευθυμίου, στο Petit, L. (επιμ.), Bibliographies des acolouthies grecques (Bruxelles 1926), σελ. 82-83. 10. Οι δύο πρώτες εκδόσεις κυκλοφόρησαν στην Κωνσταντινούπολη το 1829 και το 1897. Πρβλ. την τρίτη έκδοση της Ακολουθίας του Αγίου Ευθυμίου (Αθήνα 1852). 11. Πρβλ. Θεόδωρος Στουδίτης, Επιστολαί, Fatouros, G. (επιμ.), Theodori Studitae Epistulae (CFHB 31, Berlin 1991), αρ. 74, σελ. 194-5, αρ. 112, σελ. 230-231, αρ. 545, σελ. 823-825. 12. Gouillard, J., “Le Synodikon de l'orthodoxie”, Travaux et Memoires 2 (1967), σελ. 45-107. 13. Πρβλ. Βίος Θεοφυλάκτου Nικομηδείας, Vogt, A. (επιμ.), “S. Theophylacte de Nicomedie (BHG 2451)”, Analecta Bollandiana 50 (1932), σελ. 77-78. Επίσης «Βίος και πολιτεία του οσίου πατρός ημών και ομολογητού Θεοφυλάκτου αρχιεπισκόπου Νικομηδείας e codice Patmensi 736 (BHG 2452)”, στο Hagiologie byzantine. Textes inedits publies en grec et traduits en francais, Halkin, F. (επιμ.) (SubsHag 71, Bruxelles 1986), αρ. 13, σελ. 178, 180. 14. Vita Nicetae Hegoumeni Medicii, Auctore Theostericto (BHG 1341), AASS April I (Venetia 1675), appendix, σελ. xviii-xxviii. 15. Acta Davidis, Symeonis et Georgii (BHG 494), van den Gheyn, J. (επιμ.), Analecta Bollandiana 18 (1899), σελ. 211-259. |