Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Κωνσταντινούπολη ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Αγία Ειρήνη

Συγγραφή : Bogdanović Jelena (4/3/2008)
Μετάφραση : Λαμπαδά Δέσποινα

Για παραπομπή: Bogdanović Jelena , «Αγία Ειρήνη»,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Κωνσταντινούπολη
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=12408>

Hagia Eirene (6/5/2008 v.1) Αγία Ειρήνη (10/4/2008 v.1) 

Παραθέματα

 

1. Οι επιγραφές στο θριαμβευτικό τόξο της αψίδας

α. Η πρώτη επιγραφή, που πλαισιώνεται από φυλλοφόρα στεφάνια, έχει ως εξής:

(Ο Ο)ΙΚΟΔΟΜWΝ ΕΙC Τ(ΟΝ ΟΙΚΟΝ CΟΥ ΚΑΙ) ΑΝΑΡΑC[ΙΝ] ΑΥΤΟΥ, ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΝ (ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟC ΕΥ ΗΜΑC ΗΛΠΕΙCΑΜΕΝ ΕΙC ΤΟ Ο)ΝΟΜΑ Α(ΥΤΟΥ).

Το κείμενο προέρχεται από το βιβλίο του προφήτη Αμώς 9:6: «Ὁ οἰκοδομῶν εἰς τὸν οὐρανὸν τὴν ἀνάβασιν αὐτοῦ, καὶ τὴν ἐπαγγελίαν αὐτοῦ ἐπὶ τῆς γῆς θεμελιῶν, Κύριος Παντοκράτωρ ὄνομα αὐτῷ.»

β. Παρομοίως η δεύτερη επιγραφή πλαισιώνεται από αφηρημένα γεωμετρικά σχέδια με ανθέμια. Το κείμενο της επιγραφής έχει ως εξής:

(ΔΕΥΤ ΕΙ)CΟΜΕΘΑ ΕΝ ΤΟΙC ΑΓΑΘΟΙC ΤΟΥ ΟΙΚΟΥ CΟΥ, ΑΓΙΟC Ο ΝΑΟC CΟΥ, ΘΑΥΜΑCΤΟC ΕΝ ΔΙΚΑΙΟCΥΝΗ ΕΠΑΚΟΥCΟΝ ΗΜWΝ Ο Θ[ΕΟ]C Ο C[WΤ]ΗΡ ΗΜWΝ, Η ΕΛΠΙC ΠΑΝΤWΝ ΤWΝ ΠΕΡΑΤWΝ ΤΗC ΓΗC ΚΑΙ ΤWΝ ΕΝ ΘΑΛΑCCΗ ΜΑΚ(ΡΑ)[Ν].

Το κείμενο αντιγράφει, με κάποια λάθη, τον Ψαλμό 64:4‑5 από τη μετάφραση των Εβδομήκοντα: «Πλησθησόμεθα ἐν τοπις ἀγαθοῖς τοῦ οἴκου σου, ἅγιος ὁ ναὸς σου, θαυμαστὸς ἐν δικαιοσύνῃ ἐπάκουσον ἡμῶν ὁ θεὸς ὁ σωτὴρ ἡμῶν, ἡ ἐλπὶς πάντων τῶν περάτων τῆς γῆς καὶ τῶν ἐν θαλάσσῃ μακρᾶν.»

Σε παρένθεση τα γράμματα που είχαν συμπληρωθεί με χρωματιστό ασβεστοκονίαμα κατά την επισκευή· σε αγκύλες οι εύλογες συμπληρώσεις κενών κατά την ανάγνωση του George, W.S., The Church of Saint Eirene at Constantinople (Oxford 1913), σελ. 48‑51· Janin, R., La Géographie ecclésiastique de l'Empire byzantin, I: Le siège de Constantinople et le Patriarcat Œcuménique, iii: Les églises et les monastères2 (Paris 1969), σελ. 105‑6.

2. Η απόδοση της Αγίας Ειρήνης στον Κωνσταντίνο Α΄ σύμφωνα με τα Πάτρια Κωνσταντινουπόλεως

(48.) Ὠικοδόμησεν δὲ παραχρῆμα καὶ ἱεροὺς οἴκους ἕνα μὲν ἐπώνυμον τῆς ἁγίας Εἰρήνης, ἕτερον δὲ τῶν Ἀποστόλων∙

Ψευδο-Κωδινός, Πάτρια Κωνσταντινουπόλεως, Preger, Τ. (επιμ.), Scriptores originum Constantinopolitanarum II (Leipzig 1907, ανατ. 1975), σελ. 139‑140.

3. Η Β΄ Οικουμενική Σύνοδος (381) στην Αγία Ειρήνη Κωνσταντινουπόλεως

ἐν ἱεροῖς ναοῖς αἱ ἅγιαι ἓξ σύνοδοι συνηθροίσθησαν... καὶ ἡ δευτέρα ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν τῷ ναῷ τῆς Ἁγίας Εἰρήνης,

Auzépy, M.‑F. (επιμ.), La Vie d' Étienne le Jeune par Étienne le Diacre (Aldershot 1997), 44.76‑7.
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>