Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω

Ρίζος Νικόλαος, "Καππαδοκικά"

Συγγραφή : Σαπκίδη Όλγα (1/7/2002)

Για παραπομπή: Σαπκίδη Όλγα, «Ρίζος Νικόλαος, "Καππαδοκικά"», 2002,
Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Μ. Ασία
URL: <http://www.ehw.gr/l.aspx?id=5983>

Ρίζος Νικόλαος, "Καππαδοκικά" (28/7/2008 v.1) Nikolaos Rizos' book "Kappadokika" (20/3/2009 v.1) 
 

1. Δομή και περιεχόμενο

Η έκδοση του έργου Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας, και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου από το τυπογραφείο της εφημερίδας Ανατολή το 1856 στην Κωνσταντινούπολη σημάδεψε την έναρξη μιας νέας εποχής για το ενδιαφέρον των λογίων, και όχι μόνο, για την περιοχή, τους κατοίκους της και τα ελληνόφωνα «μνημεία του λόγου» τους. Με το βιβλίο αυτό, που αποτελεί και το μοναδικό έργο του Ν. Ρίζου, ο συγγραφέας, εμπνεόμενος από «πατριωτικόν χρέος»,1 επιδίωξε να αναθεωρήσει «τας σφαλεράς ιδέας των μη ειδότων»2 που θεωρούσαν την Καππαδοκία απολύτως τουρκόφωνη και να αναδείξει την περιοχή ως κληρονόμο του ελληνικού πολιτισμού από την εποχή των κατακτήσεων του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Το πρώτο μέρος του έργου του (σελ. 1-61) αποτελείται από μια «αρχαία ιστορία της Καππαδοκίας μέχρι της καταλήψεως αυτής υπό των Οσμανών Τούρκων»,3 όπου ο Ρίζος επιμείνει στο ένδοξο παρελθόν της περιοχής τονίζοντας κυρίως την αφοσίωσή της και τη συμβολή της στον Χριστιανισμό: οι φιγούρες του Βασιλείου και του Γρηγορίου δεσπόζουν και το περί θρησκείας κεφάλαιό του είναι το εκτενέστερο, «ίνα ιδώσι οι αναγνώσται εις ποίον βαθμόν έφθασε, εις τον αιώνα εκείνον, ο ζήλος του χριστιανισμού εις την Ασίαν».4 Στόχος του, να αποδείξει ότι «ο Ελληνισμός, ανόθευτος την φύσιν, περισώζεται εν μέσω των συμφορών της ωμοτάτης δουλείας, τον Θεόν και τας ελπίδας του έχων μόνον κέντρον ενώσεως».5 Στο δεύτερο μέρος παραθέτει «την περιγραφήν των σημερινών πόλεων και χωρίων των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου»,6 όπου εκθέτει «και ολίγα περί διανοητικής των ομογενών κατοίκων καταστάσεως, [ελπίζοντας να] κεντήση την φιλοτιμίαν των εις το να προβώσιν επί τα κρείττω».7

Ξεχωριστή θέση δίνει στην ιδιαίτερή του πατρίδα, την Σινασό,8 της οποίας πλάθει το εγκώμιο επί έξι σελίδες λέγοντας ότι οι κάτοικοί της «ομιλούσι την απλοελληνικήν αρκετά καλώς, οι πλείστοι δε αγνοούσι και την Οθωμανικήν».9 Παραθέτει μάλιστα και δύο δημοτικά άσματα, τα πρώτα που δημοσιεύτηκαν για την Καππαδοκία: το «Εβράδυν παλιοβράδυν»10 και το «Επάνω βίγλα πάρθηκεν»11 για τα οποία γράφει ότι «μετ’ άλλων πολλών σώζονται μέχρι την σήμερον και γνωρίζουσιν αυτά αι γυναίκες μόνον, αίτινες φυλάττουσι την αρχαίαν γλώσσαν των κατοίκων, έχουσαν πολλάς αρχαίας και περιέργους φράσεις και λέξεις».12 Για άλλες ελληνόφωνες κοινότητες, όπως τα Φάρασα, κρίνει ότι οι κάτοικοί «ομιλούσι την Ελληνικήν αλλά ανάρθρως και σολοίκως»13 ή ότι δεν κινητοποιούνται αρκούντως για την εκπαίδευση «αμεριμνούντες και καταγινόμενοι εις ανοφελείς και εγωϊστικάς πράξεις».14

2. Αποτίμηση

Αν και το μεγαλύτερο μέρος του έργου του Ρίζου είναι στην ουσία αντιγραφή «των παρά του αοιδίμου Ικονίου Κυρίλλου γραφέντων [με προσθήκες] εκ της εφημερίδος των φιλομαθών τινών και μονογραφίαν της Σινασού»,15 οι συγκεκριμένες κατευθύνσεις που ακολουθεί ο συγραφέας αποτελούν κατά κάποιον τρόπο τομή στην καππαδοκική λογιοσύνη, με την έννοια ότι εγκαινιάζουν αυτό που η Ε. Μπαλτά αποκαλεί δεύτερο στάδιο του ενδιαφέροντος για τα ζώντα μνημεία της Καππαδοκίας.16 Το στάδιο αυτό, που εξαπλώνεται χρονικά από το 1860 έως το 1890, χαρακτηρίζεται από τη σταδιακή ανακάλυψη της περιοχής και των κατοίκων της μέσω των ομογενών λογίων, οι οποίοι θα προβάλουν τις ως τότε άγνωστες ελληνόφωνες κοινότητες επιμένοντας στη συλλογή γλωσσικού υλικού και στη διαμόρφωση μιας εκπαιδευτικής πολιτικής στραμμένης προς την πάση θυσία διάδοση (στους τουρκόφωνους) ή «διόρθωση» (στους ελληνόφωνους) της ελληνικής γλώσσας.

1. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. θ'.

2. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. θ'.

3. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. θ'.

4. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 38.

5. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 61.

6. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. θ'.

7. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. ι'.

8. Της έχει εξάλλου αφιερώσει το πόνημά του: «Tη φιλομούσω και φιλτάτοι μοι πατρίδι Συνασώ, τιμής και σεβασμού ένεκεν». Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), εσώφυλλο.

9. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 87.

10. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 89-90.

11. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 92.

12. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 90.

13. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 81.

14. Για τους κατοίκους του Φερτέκ. Ρίζος, Νικόλαος, Καππαδοκικά, ήτοι δοκίμιον ιστορικής περιγραφής της Αρχαίας Καππαδοκίας και ιδίως των επαρχιών Καισαρείας και Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, τυπογραφείο Ανατολή, 1856), σελ. 103.

15. Λεβίδης, Α., Πραγματεία περί πολιτισμού και διανοητικής αναπτύξεως των Καππαδόκων και των εκ Καππαδοκίας διαλαμψάντων επισήμων ανδρών από των αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι της σήμερον, δακτυλογραφημένο χφ. ΚΜΣ αρ. 29, τόμ. Β’ (Ζινζίντερε, 1899), σελ. 377. Το αναφερόμενο έργο του Κυρίλλου είναι η Ιστορική περιγραφή της μεγάλης αρχισατραπείας Ικονίου (Κωνσταντινούπολη, 1815).

16. Μπαλτά, Ε. - Αναγνωστάκης, Η., Η Καππαδοκία των «ζώντων μνημείων» (Αθήνα 1990).

     
 
 
 
 
 

Δελτίο λήμματος

 
press image to open photo library
 

>>>